Träna dig till topp… BETYG!!

Idag råder det extrem hets om att träna för att se bra ut och vi blir ständigt påminda om alla bra hälsoeffekter som träning medför. Men sällan pratar man om vilka fantastiska effekter träning har på vår hjärna. Fysisk aktivitet stimulerar hjärnan och kan bidra till att dina studieresultat förbättras. Studentlivet innebär ofta mycket stillasittande men din kropp är skapt för att vara i rörelse. Här får du lite tips och råd om hur du kan öka din fysiska aktivitet och lite information om vilka positiva effekter träning har på hjärnan.

Mycket av informationen är hämtad ur Anders Hansens bok Hjärnstark.

Så vad händer i hjärnan när vi tränar?

I hjärnan frigörs så kallade signalsubstanser, som exempelvis dopamin och serotonin som motverkar depression och smärta. Minne, inlärning och koncentrationsförmåga kan förbättras genom nybildning av celler i hippocampus, ett område för minnet. Endorfiner, som ibland kallas kroppens eget morfin, frigörs vid fysisk aktivitet och kan hjälpa dig att känna dig nöjd och belåten.

Undersökningar och tester som är gjorda vid Umeå universitet visar att fysisk träning inte bara tränar kroppens muskler, utan även förbättrar studieresultat och inlärningsförmåga.
500 studenter från Umeå universitet deltog i undersökningen om fysisk aktivitet och studieresultat. 90 procent av studenterna som tränade minst en gång per vecka lyckades bättre med sina studier än de som var inaktiva. De som klarade sig allra bäst i studierna var de som tränade 3-4 gånger per vecka. Vid än mer intensiv träning sjönk studieresultaten.

Förbättrat minne

En intressant studie som satte fart på forskningen kring minnet kopplat till träning var när forskare mätte minnescentret Hippocampus. Det är en del av hjärnan som är lika stor som en tumme ungefär och man har två Hippocampus (en i varje hjärnhalva). Hippocampus blir mindre i takt med att man blir äldre, vilket försämrar minnet.

I studien lottades två grupper med försökspersoner att antingen promenera regelbundet eller att ha lugna stretchövningar regelbundet. Det skedde tre gånger i veckan, 45 minuter per gång, i ett års tid. Då visade det sig efter det här året att Hippocampus hade krympt med 1,4 procent hos dem som hade haft stretchövningar. Det motsvarar ett års normalt åldrande, för den krymper i genomsnitt med ungefär en procent per år efter att man har fyllt 25 år. Hos de som hade promenerat regelbundet under året hade däremot Hippocampus växt till med två procent. Det betyder i praktiken att istället för att bli ett år äldre så hade den blivit två år yngre, rent storleksmässigt, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri.

Om man ska göra maximalt för hjärnan ur perspektivet fysisk aktivitet, då ska man få upp pulsen tre gånger i veckan, 30-40 minuter per gång, kommenterar Hansen, och tillägger:
Och om man gör det genom att cykla eller springa eller simma, det spelar ingen roll, utan det handlar om hur intensivt det är och hur länge man håller på. Helst ska man då uppnå kring 70 procent av maxpuls, alltså cirka 120-130 slag i minuten för vuxna. Hansen tillägger ändå att även om man inte får upp pulsen så mycket så spelar det ändå roll och ger positiv effekt på hjärnan.
Att motionera mer än det tycks däremot inte ge någon extra nytta för hjärnan.

Ökad kreativitet

Även kreativiteten påverkas alltså positivt av motion. Det har bland annat forskare vid Stanford-universitetet i USA visat. De lät studenter göra kreativitetstester efter att ha promenerat, och så jämförde de det med studenter som gjorde samma test efter att ha varit i vila. Det som studierna visade var att de som hade promenerat hade mer än 50 procent bättre resultat timmen efter promenad.

"De som hade promenerat hade mer än 50 procent bättre kreativitet timmen efter promenad. Helt ofattbara siffror. "

― Anders Hansen, överläkare i psykiatri

Generella hälsoeffekter av regelbunden fysisk ansträngning:

Starkare skelett minskar risken för sjukdomar i framtiden.
Blodfettsvärdena blir bättre. Folk som tränar har ofta högre nivåer av det goda hdl-kolesterolet och lägre av det sämre ldl-kolesterolet.
Hjärnan blir bättre på att minnas, lär sig enklare, bättre koncentration och stressar betydligt mindre. Risken för depression minskar också avsevärt.
Hjärtat blir bättre på att pumpa blod, blir större och får fler blodkärl.
Immunförsvaret stärks och risken för sjukdomar minskar eftersom vi sover bättre.
Balans och reaktionsförmågan blir mycket bättre eftersom att vi utmanar vår koordination när vi tränar.

Hoppas ni blivit inspirerade till att träna nu allihopa! Gör det för er egen skull!

 

Andra källor:

Folkhalsomyndigheten

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sv_SESwedish