Hantera stress i studentlivet!

Har du svårt att sova och tycker inget känns roligt längre? En liten röst inne i ditt huvud som viskar att du inte kommer hinna? Livet som student är fantastiskt på många sätt och vis, men det är också ofta förknippat med stress och prestationsångest. De flesta psykiska stressymptom orsakas av höga krav samt oro för ekonomi och boende. Studiestress är vanligt, bli därför medveten om hur du kan undvika den.

Vad beror det på?

Stress blir något negativt när man inte längre kan hantera den, när den inte lämnar dig när du upphör med aktiviteten, säger Hans Alnemark på Studenthälsan vid Lunds universitet. Det är vanligt att känna stress i början av sina studier för att många precis har flyttat hemifrån och är vana med att allt är ordnat. Plötsligt är man själv ansvarig för allt i hushållet och gränsen för privatliv och studier suddas snabbt ut. Det skapar lätt stress.

Hur kan man undvika stress?

För att undvika att känna sig stressad är det viktigt att skapa en gräns mellan arbete och fritid. Läs hellre koncentrerat under ett par timmar och lämna sedan böckerna helt. Gör ett schema för dig själv så att du vet vad som gäller. En annan sak som är viktigt är självomhändertagande för att bli mindre känslig för stress. Det handlar om enkla saker såsom att äta bra(skippa inte frukosten!), sova bra, vara vaken under dagens ljusa timmar, dricka mindre alkohol och träna regelbundet. Är din kropp i balans så kommer också din hjärna och ditt psyke vara det, därför kommer du kunna hantera stress mycket bättre när det blir lite mycket.

Planering är också viktigt. Planera ditt läsande, vänta inte för länge med att börja läsa. Portionera ut ditt läsande över terminen, vänta inte till sista veckan innan tentan med att börja läsa.

Tips för att undvika studiestress:

Sänk ribban och dina krav på dig själv. Det finns något som heter ”Good enough”. Du behöver inte prestera på toppnivå i alla kurser.

Lär känna dig själv och hitta ditt bästa sätt att plugga. Prova på olika slags studiemetoder. Ifall någon metod inte fungerar – testa något annat.

Sov tillräckligt och motionera. Om du har mycket stresshormoner i din kropp kan motion hjälpa dig att bli lugn. Läs vår artikel ”Träna dig till toppbetyg” för mer information om träningens positiva effekter för studierna.

Skaffa en kalender och använd den. Skriv ner din studieplan och var så konkret som möjligt med vilka dina mål är. ”Läs boken” är en vag formulering. Skriv istället ”läs kapitel 1 till 4 och sammanfatta sedan det du läst” – då blir det också tydligare för dig själv.

Ha tid för socialt umgänge. Se till att du har tillräckligt med tid för vänner och familj.

Studiemiljön har en stor betydelse. Leta efter en studiemiljö som du trivs i och som stöder din koncentration och din studiemotivation. Hitta någon att plugga med, det kan göra allting mycket roligare!

Lär dig att prioritera. När man har många uppgifter att ta sig an så måste man lära sig att prioritera. Gör inte det som är roligast, utan det som är viktigast. Skjut inte upp på problemen.

Dela upp din dag i tre sjok. Se till att ha åtta timmar för sömn och vila, åtta timmar för studier och arbete och åtta timmar för fritid och återhämtning.

Jämför inte dig själv med dina studiekompisar. Vi har alla olika livssituationer. Fokusera på dig själv – vilka krafter har du just nu och vad klarar du av att göra med de krafter du har?

Ta ibland ordentligt avstånd från dina studier – då har du lättare att återhämta dig.

Undvik multitasking. Fokusera på en uppgift åt gången.

Tala gott om dig själv. För en varm inre dialog med dig själv och fundera på vad du allra mest behöver för att må bra. När du är lugn ser du saker tydligare och då är det också enklare att fatta beslut.

Sök hjälp vid behov. Om stressen bara blir värre och du misstänker att du är utmattad ska du vända dig till en studiepsykolog, studenthälsovården eller till hälsovårdscentralen.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sv_SESwedish