Ha bättre koll på dina anteckningar på datorn

Ha bättre koll på dina anteckningar på datorn

Att använda datorn har både för- och nackdelar. Vi tycker det är otroligt smidigt och användbart. Följande är en guide på hur man organiserar sina anteckningar på dator. Vi ger förslag på appar/program, tekniker för att hålla koll på allt och smarta tips. Låter det bra? Följ då dessa tre steg för att få bättre koll på dina anteckningar.

1. Hitta rätt app/program

Det finns ett hav av möjligheter här. Vi ska ge våra bästa tips. Här är dessa:
  • Notion
Otroligt smidig organisation, snygg layout och användbara funktioner.
  • Evernote
Anteckningsprogrammens gudfader. Många bra funktioner och mallar.
 
Båda apparna finns på iOS, Android, Mac OS och Windows.

2. Organisera

Detta är nog viktigaste steget. Att ha bra koll på anteckningar är guldvärt. Organisera i hierarkier; kursnamnen högst upp, inom varje kurs de olika delarna och eventuellt inom de delarna ytterligare delar. Viktigast är att du gör det efter din egen smak men här är ett förslag.

Allt du skapar för den kurser ska passa in i någon underkategori till kursen. Om den inte gör det skapar du en ny underkategori för det.

3. Följ dessa tips

Alla dessa tips kommer att demonstreras i videon i slutet.
Notion
  1. Snygga till sidorna med en emoji som symboliserar kursen och en cover-bild.
  2. Ha alla föreläsningsanteckningar för en kurs i samma dokument. Dela upp föreläsningarna genom att skriva ”/divider”. Lägg alltid senaste föreläsning högst upp.
  3. Använd ”/bullet” och ”/todolist” för att sammanfatta information.
  4. Ladda ner appen på mobilen och logga in på samma konto för att nå anteckningarna via mobilen på språng.
 

Evernote

  1. Använd mallarna som finns under ”Skola”. ”Cornell” är en bra mall för föreläsningsanteckningar. Den är baserad på en forskningsbaserad metod från Cornell University i New York.

  2. Använd sökfunktionen för att hitta i dina anteckningar när du börjar få större mängder sparat.

  3. Använd Web Clipper-funktionen för att snabbt och enkelt spara artiklar, kursplaner och annat i dina anteckningar.

Hoppas denna guide hjälper dig komma igång med anteckningarna eller ger dig tips på förbättringar i ditt nuvarande system. Vill ni ha detaljerade genomgångar av hur man använder apparna gör vi gärna det. Säg bara till. Ha det bra allihop!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sv_SESwedish